
Att hitta riktiga problem är faktiskt svårare än man tror. För det är inte det första som du ser. Inte sällan behöver du jobba igenom ett problem för att se den bakomliggande orsaken. Det kräver både uthållighet och en analytisk sida av dig. Många bolag är briljanta att lösa fel problem.
Däremot att hitta idéer och lösningar på ett problem är ofta en kreativ process. Roligare tycker många. Förutsatt att problemet är bra definierat.
En bra idé utan ett riktigt problem eller en kund slutar som en idé.
En dålig idé med både ett riktigt problem och kunder, det ger fortfarande förutsättningar till affärer. Om idén löser problemet.
Vet att det är svårt men jag försöker intala mig själv:
- Det behöver inte vara snyggt.
- Det behöver inte vara perfekt.
- Det är helt okej om du skäms lite idag.
- Det går alltid göra bättre. Gör det då bättre. Utveckla.
- Du gör ändå skillnad.
- För din kund.
Och det, är det enda som spelar någon roll.