
Om du vill starta en bolag eller få din nuvarande organisation att växa så behöver du fokusera på vilken nytta du ger dina kunder. Det kräver viss disciplin att verkligen försöka hålla sig till två saker:
- Det riktiga problemet.
- Slutanvändaren (kundens) upplevelse att du löser problemet.
Några exempel på hur man kan se det.
- Amazon, jag vill inte gå till den fysiska affären.
- Google, jag vet inte vart jag ska hitta informationen.
- Uber, det är svårt att hitta en taxi.
- McDonald, jag har inte tid att laga mat eller stanna på en restaurang.
Sedan blir det annorlunda när man kommer till:
- Netflix, jag vill se exakt vad jag vill när jag vill.
Där Netflix började ur problemet att man inte ville betala förseningsavgifterna.
Så nästa gång du funderar över hur du ska starta eller expandera din affär, börja då med att identifiera vilka problem du tänker lösa på kort och lång sikt. När du kommer till lösning senare så kanske du ska tänka om.
Inspirerat av artikeln av Lucky Gupta.