Här är några verktyg som jag kan tipsa om. En del använder jag dagligen. Andra är mer tips på liknande verktyg som fått bra rekommendationer av kollegor. Denna uppdateras emellanåt. Saknas något, mejla gärna.
Kommunikationsplattformar
När du inte har specifika uppgifter i grunden och inte jobbar på större projekt så kan en lösare struktur passa. Några exempel är: Slack, Basecamp eller iDoneThis.
Incheckningar
Istället för morgonmöten så kan man prova incheckningsverktyg. Status-Hero, iDoneThis eller Basecamp.
Planeringsverktyg
Det finns en uppsjö av planeringsverktyg. Din organisation kanske har satsat på att bygga något eget eller är intvingad i en SharePoint-lösning. Det kan förvisso ibland fungera men för att få en bra kommunikation ihop med en helhet så skulle jag titta på ett verktyg som är tillräckligt stort men inte större för att lösa det som behöver lösas. Oftast behöver du mindre än vad du tror. Målet är att du inte ska behöva din egen kalender, att göra lista eller e-post för att se vad som ska göras i teamet.
Mitt favoritverktyg för planering, Trello.
Lite mer har du i Basecamp (igen) som är en favorit upp till en viss storlek i organisationen.
Ett tyngre alternativ är Jira från Atlassian. Några jag inte använt men andra pratar varmt om är; Asana, DaPuls.
Tom´s Planner är utmärkt om du jobbar med i små projekt som skiftar över dagen.
Resursplanering
Många använder sig av Excel. Det är fel på så många plan. Alla har inte Excel (vilket min syster verkar tro). Dessutom ska filen synkas till en yta där alla ska ha tillgång till den. Titta då på verktyg som är gjorda för exakt det ändamålet, redan från början. Se Resource Guru eller 10000ft.
Presentationer
Nej. Powerpoint är inte ett de verktyg jag jobbar med. Om det ska den linjära presentationen så är det mer Google Slides eftersom möjligheten att jobba i samma dokument är smidigare. Sedan är filen enklare att dela och jag kan fortfarande uppdatera den utan att behöva skicka ut en ny fil.
Prezi är ett intressant verktyg som känns som PowerPoint 2.0. Keynote för Mac blir från början snyggare att använda.
När jag gör mindre presentationsfilmer så är Powtoon numera min favorit.
Att ha ett screencast verktyg i sin verktygslåda är bra. Den absolut grundläggande är Jing men där du både kan spela in och ta skärmdumpar med enklare skisser.
Skrivverktyg
När jag skriver blogginlägg, bok, presentationer, vad som helst egentligen så väljer jag att inte jobba i Word. Försökt hitta det optimala verktyget som också ska gå att uppdatera i mobilen. Min favorit senaste året är Ulysses. (Osäker på Windowsversionen.) Grundkriterierna är att det ska vara jag och texten utan massa distraktion som knappar överallt.
Ett annat som jag provade ett tag men som var för “jobbigt”, Scrivner. Det är för mer hardcoreförfattare och journalister.
MISC
Några andra som är värda att nämna:
Buffer – posta på alla sociala medier.
Mailchimp – nyhetsbrev, på rätt sätt. Bra svenska varianter finns med, men jag gillar det enkla gränssnittet.
Google Forms – skapa formulär enkelt och snyggt.
Mobilappar
Post IT från 3M. Organisera dina Post-Its från en Workshop.
Scannable från Evernote. Bästa scannern för mobilen.
Productive för att skapa bra vanor i ditt liv.