Hans Rosling ska ha sagt att det är dags att införa en ny slöjd i skolan. Kodslöjd. Jag är övertygad om att det är ett måste för kommande generationer att lära sig hur man programmatiskt förstår sig på data och sin omgivning.
Jag är en teknikintresserad trebarnspappa som gärna ser att mina barn lär sig programmering. Själv är jag inte en utvecklare vilket ibland har varit ett handikapp. Möjligen har jag kodad lite gränssnitt med det känns oftast som:
Obama, i underordnad betydelse till mig själv :-), har förstått att det är viktigt med kodslöjd även om han inte kallar det för just det. I en artikel publicerad i Huffington Post så satsar man nu på minoriteter och unga tjejer för att få dem intresserade för programmering.
[x_blockquote cite=”Barack Obama” type=”left”]The plan will help make sure all our kids get an opportunity to learn computer science, especially girls and minorities.[/x_blockquote]
Outsourcingparadoxen
I Sverige pratar vi ofta mycket om outsourcing (skeppar utveckling och tillverkning till Kina och Indien) eftersom arbetskostnaderna i Sverige är, relativt, höga mot omvärlden. Det kan skilja 10 gånger i kostnad för företaget med en kollega i Kina vs Sverige.
Den här utvecklingen kommer att fortsätta. Bolag i Sverige bokstavligen slåss om de bästa talangerna och behovet är betydligt större än utbudet. Om strukturerna och viljan finns att outsourca så minskar den inte framåt. Det finns fortfarande ett behov men då mer nischat (inte lätt) och mer utmanande. För att skaffa sig den kunskapen måste man börja i tid.
Min son började med iPad i förskolan redan i två års ålder vilket banar väg för ett användande av teknik. Det finns bra spel som riktar sig till att börja utvecklingen. I en läroplan borde en partner för skolorna vara möjligt. Självklart säger andra. Kanske externa kodslöjdlärare, eller vad tror du Gustav Fridolin?
I ett senare skede kan man automatisera de tester, prov som elevernas kod ska lösa. På det sätter blir det inte läraren som alltid granskar elevernas prestation, det kan en dator göra. Dessutom kan datorn lätt se om två elever har kopierat sin kod eller om koden redan finns på nätet (använda Google). Kahn academy har en egen syn på lärandet där du ser till att skapa möjligheterna och sedan håller dig undan.
Är detta då en utopi? Nja, det finns intiativ att helt automatisera projektledarrollen, se Work Fusion och allt runtomkring mjukvaruutveckling där datorn håller reda på vad som ska göras och om utvecklare som finns med i projektet gör sin del. Går det i ett kommersiellt perspektiv för stora nya produkter så går det att göra i skolans värld om man vill verifiera kunskap på ett automatiserat sätt utan att läraren behöver granska varje liten detalj. Då har läraren mer tid att stötta, uppmuntra, hitta aktuella projekt eller något annat mer relevant än administration och verifiering av kunskap.
Lärandet
Det finns ett intiativ som heter Code.org där man har ett helt program för att lära och intressera unga att koda. Bill Gates är en av sponsorerna till projektet. Här finns egentligen allt för att få igång tankeverksamheten hos vilket nyfiket barn som helst, och lärare. Jag tror att det finns många intiativ som är gjorda i Sverige i det här området så det handlar om att ge möjlighet och tid i skolan för det här området.
Fysiska saker
En av de kanske mer imponerande saker som byggs av lego
Barn gillar att bygga. Lego är för övrigt lika mycket för tjejer som killar. Min dotter är betydligt bättre på legobyggandes än sin ett och ett halvt år äldre bror. Lego är tacksamt till det går att koppla olika enheter som styr en motor. Lego är grunden för logiska tänkandet hur saker hänger ihop. Att koda är på sätt och vis också ett legobygge. Arkitekter använder i sin utbildning Lego för att bättre förstå rymd och proportioner. Givetvis finns det en box för blivande arkitekter.
Ett annat exempel är littlebits där det finns färdiga paket att köpa med en uppsjö av uppfinningar.
Slutligen
Prova, testa, misslyckas, utvärdera, gör om. Gör om igen tills det blir bra. Läs mitt tidigare inlägg kring misslyckanden.
Min önskan vore att våra folkvalda tar detta med den entusiasm som finns och allvarsamhet som existerar. Inte gör det till ett politiskt skyttegravskrig. Besluta om en test och utvärderingsfas på ett antal skolor.
Kan jag bidra, hör av dig Gustav Fridolin så tar vi en kaffe. Duger inte jag finns det säkert 100 VD:ar för teknikföretag som gladeligen diskuterar ämnet med dig, här är några.
För våra barn
/T
PS. I regeringens publikation om smart industri.
”För att kunna vara med och leda den digitala omställningen står Sverige och svensk industri inför stora utmaningar. Det krävs avancerad teknikutveckling med industriell tillämpning, utveckling av nya affärsmodeller, förmåga att ställa om organisationen och kompetensutveckla personalen för att kunna dra nytta av den nya tekniken.” DS.
Jag har sett många tekniklösningar senaste åren som har haft stor inverkan på miljön. Att det är idag 100 gånger billigare att producera el med solceller än för fem år är ett exempel. Vi kommer se många fler banbrytande tekniker som i grunden alla behöver en förståelse för teknik och programmering. Det kan vara en del av lösningen för de akuta miljöutmaningarna vi står inför.
Resurser kring barn och programmering
http://www.tynker.com
https://www.gethopscotch.com
http://www.daisythedinosaur.com
http://twolivesleft.com/CargoBot
http://www.playosmo.com