Uppfinna något nytt. Vara innovativ. Kratta ny mark. Göra det inte alla andra redan gör. Det innebär en risk att misslyckas. Men det är det bästa måttet du kan få på att din organisation är innovativ.
Om inte hela världshistorien bestod av massa människor som har tagit risker med stort misslyckande potential så hade vi aldrig haft glödlampan, flygplanet, vind- och solkraft. Inte heller Spotify, AirBnb, Uber. Innovationer som alla misslyckats i omgångar.
A misstake. Wonderfull! Keep on trying
Walt Disney
Innovativ miljö
Att skapa en innovativ miljö handlar om att ge frihet till kreativitet och möjlighet till genomförande. Bra exempel på hur det kan genomföras är hos Google. Även om detta är i stor skala finns många sätt att laborera med innovation i en produkt eller en helt ny affärsmodell. Genom verktyg som Lanstack kan du göra just det. Leanstack baseras på den must-read-book-for-entreprenours Business Generation Model. Genom att använda sig av några byggstenar som redan det finns bra stöd för och det som är relevant för din organisation så kan du skapa en bra miljö för innovation.
Gör inte misstaget att inte tillåta misstag
Det bästa exemplet i närtid är brittiska statens projekt kring deras healthcare som enligt utsago ska ha varit det största IT-fiaskot genom tiderna. Problemet som illustreras i denna artikel är att förtroendet inte fanns. Troligen inte heller ens misslyckande som ord i uppslagsverket. Jag är övertygad om att man hade kommit betydligt längre om det funnits möjligheter att misslyckas och att man lärt sig något av det och gått vidare.
Försök – misslyckas – lär dig – gå vidare
Misslyckas fortare
Ja, det låter kanske inte så uppmuntrande. Men det är det. Louise Fritjofsson menar att desto fortare du misslyckas ju fortare kommer du till en idé som faktiskt håller.
But one thing that we can do is to become better at testing our ideas as early as possible to understand which ones have a future and which ones are simply worthless. I simply want you to MVP the shit out of everything you do.
Louise Fritjofsson
Lyckas
Ett företag som h ar skapat en innovativ miljö är Thomson Reuters. De kunde med en ambitiös plan skapa en miljö där idéer formligen flödade fram. Först sattes strukturerna upp för att övergå till en operation plan. Se deras case hur de har gjort.
Mitt favoritexempel på hur man kan använda kraften hos kunderna är att helt enkelt låta dem stå för innovationen. My Starbucks Ideas förblir skolboksexempel.
Troligen är det bra mycket viktigare att skapa ett system för hur du tar hand om och lär dig av misslyckanden. Framgångarna, i Startup världen är en på hundra, finns det gott om personer / konsulter / böcker och kurser att rådfråga.
Slutligen
När du nästa gång ser något som ett misslyckande så ska du se det som ett bra mått på att det sker innovation i organisationen. Hur bra du tar tillvara på initiativen beror på hur strukturerna och kulturen fungerar. Nyfiken på mer? Hör av dig så tar vi en kaffe.