Att göra en beställning av något tekniskt kan ibland kännas tröttsamt, jobbigt, komplicerat eftersom diskussionen alldeles för ofta landar där den inte hör hemma. Men oro dig inte, det finns ett bättre sätt.
Begreppet User Stories, eller användarberättelse på svenska (finns ingen bra översättning), handlar om att beskriva vad du önskar uppfylla av till exempel ett affärssystem, mobil-app eller hemsida.
Vad det kallas är egentligen inte så viktigt. Det viktiga är att hitta ett sätt att kommunicera på mellan dig som beställare och utförararen.
Själva användarberättelse kan ställas upp i en formel:
Som <roll>, vill jag <mål / behov>
Det går att lägga till en del så att <nyttan>.
Som <roll>, vill jag <mål / behov> så att <nyttan>
Det kan se ut så här:
Sök efter kund
- Som användare vill jag söka efter mina kunder efter deras förnamn och / eller efternamn.
- Som användare vill jag söka efter mina kunder efter deras förnamn och / eller efternamn så att vi kan halvera söktiden.
Många jobbar med ramverk för beställningar innehållande konstiga obegripliga bokstavskombinationer. Om du som beställare vill prata ditt språk, gör det. Om inte din leverantör vill det, byt! Det finns många att välja på.
Att annamma den agila verkligheten är inget som gäller enbart utveckling av digitala tjänster och produkter. Det gäller allt vi gör. Jag menar hur svårt kan det vara? Enligt Atlassian är det en barnlek. https://www.atlassian.com/jirajr
Vad tror du då? Är det dags att transformera er organisation till att bli agil? Hör av dig så kan vi ta en kaffe.