Lite sent kanske och skriva om vad som händer 2011. Men jag sticker ut hakan och ger dig här 13 högaktuella trender.
- Sociala medier kommer fortfarande vara en mardröm för marknadsförare.
- ROI kommer fortfarande vara ekonomernas försvar att inte ens undersöka.
- Facebook startar mejlfunktion och börjar tjäna pengar på annonsering i mejlen alá Gmail (Google). Frågan är om detta ger marknadsförarna ett bra instrument?
- Appar för beslutsstöd till iPad, Androidplatta. Styrelsernas VD har redan bestämt sig. Nu är det upp till leverantörerna att göra om programmen så att de funkar i paddan, utan att det blir för segt. Tro inte heller att du säljer in ett IT-system under senare delen av 2011 utan att ta hänsyn till paddan, det är trots allt VD:n som bestämmer. Stora krav kommer att ställas.
- Appar för din dator. Vi kommer att se applikationer som fungerar helt sömnlöst mellan Facebook, Twitter, iGoogle, Flickr och din mejl, blogg eller startsida.
- Inget företag vågar ignorera Facebook utan skaffar sig en sida där under 2011. Tråkigt att de bra adresserna redan är tagna http://www.facebook.com/dittföretag blir http://www.facebook.com/dittföretag-sverige istället.
- Geo-Location blir en stor trend. Att märka upp allt möjligt blir en verklighet och konsumenternas vänner blir de som avgör till vilken affär du vänder dig till. Kommer du göra det enkelt för dina konsumenter att GeoTagga dig?
- Groupon, eftersom Google har gett sig fasen på att det ska in på marknaden
- Skicka till alla får en ny betydelse. De program som hjälper till att skicka ut dit budskap i alla sociala kanaler får genomslagskraft under 2011. Undrar vem som blir störst?
- Konsumenter blir ännu mer lokala och individuella. När lokalisering får sitt genomslagskraft så kommer konsumenternas beteenden ändras därefter.
- Google TV slår igenom och blir en del av alla nya multimediaspelarTV-apparater framöver. Det innebär ytterligare en ny kanal för marknadsförare att förstå sig på.
- Vinnarna blir de som engagerar och bjuder in sina anställda att delta i dialogen. Bäst blir det om det finns en bra policy samt att hela ledningen går in för att uppmuntra personalen.
- Förlorarna blir de företag som försöker att stänga in och kontrollera informationen, inte bjuda in sin personal att bli ambassadörer för varumärket de jobbar för.
2011 blir ett intensivt år för marknadsförare. Vad tänker du göra? Dela med dig!
Men sajter anpassade för mobil då?
Hej Bobo, tack för ditt inlägg.
Du har helt rätt att om ett företag idag saknar mobilanpassning på sin sajt så är det där man börjar. Ett bra exempel på detta är IHM:s sajt (titta i en iPhone eller Androidlur).
Fördelen om man bygger gör sin hemläxa med en mobilanpassning är att många företag inte behöver bygga en App.
Men trenden för 2011 är ändå appar. För de företag som både saknar mobilanpassning och appar i slutet av 2011 och jobbar med B2C så vill jag påstå att man helt enkelt ligger efter.
Gartners budskap är tydligt. Att skaffa en iPad idag och klura ut vad ert företag kan göra med den än att försöka komma ikapp om ett år när era konkurrenter redan har färdiga Appar.
Läs mer här: http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1462813