Många kommunikatörer och marknadsförare har säkert lite ångest över hur man ska nå sina kunder genom sociala medier. Evangelisterna säger oftast att loppet är kört om du inte agerar nu, med alla möjliga medel. Andra som inte orkar ta tag i frågan kan alltid använda följande 12 ursäkter.
Microsoft Advertisement genomförde en undersökning 2008 där:
46% ändrar sitt köpbeslut genom att få information från sociala medier, bloggar mm
När reflekterar över mitt eget beteende så förstår jag siffran. Idag är den säkert större.
Klart är att spelplanen har förändrats. Numera är det inte företagen som har monopol på information om deras produkter bland konsumenter. Det är precis tvärt om. När det gäller den ”redaktionella texten” som finns på nätet så står företagen för en bråkdel, och kommer för all framtid att göra detta.
Hur får man då kontroll på informationsflödet? Personligen tror jag att det är det största misstaget man kan göra.
Tro att det går att få kontroll på informationsflödet. Det går inte, punkt!
Om man har det som utgångspunkt blir fortsatt arbete med kommunikationen enklare.
Sociala medier innebär att du har större möjligheter att påverka. Men det kommer att ta tid. Och det kommer att kosta resurser. Men gör du det rätt så blir det bra.
Vad är rätt då?
Det finns massor av skräckexempel (framtida blogginlägg) på vad som inte är rätt. Man kan ju alltid lära av det. Du hoppades säkert att få en direkt lathund i ”marknadsföring i sociala medier 1.0”, jag är ledsen att göra dig besviken.
I grunden handlar det om att förstå hur din målgrupp påverkas av det som skrivs i sociala medier. Jobbar du med B2C så är det troligt att dina kunder skriver om dina produkter, varse du vill eller inte. Ta reda på vad de skriver. Ta reda på hur många klagomål som finns. Addera dem med 30 enligt market och du får reda på hur många kunder företaget har tappat.
Tweetdeck
Att leta rätt på kommentarer om ditt företag i diverse olika sociala medier gör du lite varstans. Ett bra tips är applikationen Tweetdeck där du själv sätter upp vilka sökord du vill bevaka på Twitter, Facebook eller LinkedIn. Med några knapptryck så kan du få mejl eller meddelande i din iPhone / Androidmobil om det skrivits något om ditt varumärke.

Beslutsunderlag
När du har tagit reda på hur mycket som skrivs om ditt varumärke är det dags för att ta fram ett beslutsunderlag. Jag tycker man kan gott ställa sig några frågor, dessa kan uppfattas som retoriskt, vilket är meningen 🙂
- Är dina kunder aktiva i sociala medier?
- Verkar de vara påverkade av vad som skrivs sociala medier?
- Har ni tagit ett beslut om att göra något i sociala medier?
- Vad hindrar er?