Till att börja med så är just ordet sociala medier en dålig start på att försöka ta ställning till ursprungliga frågan. Det är inte mediet som är socialt, det är människorna som interagerar där.
Och nej, det är inte en kanal. Ta t.ex. Facebook som exempel. Facebook har idag 4 miljoner användare i Sverige. Det är lika mycket som tre gånger all storstadspress.

På Facebook finns ett otal olika sätt att kommunicera. Ett av dem är via annonsering. Det är en definierad kanal! Sedan finns det en hel del andra sätt, t.ex. genom aktiviteter, feeds, appar som alla är kopplade till många andra aktörer på nätet som delar på informationen.
Att enkelt säga att sociala medier är en kanal är ungefär som att säga att Stockholm är en kanal. Det är en plats. På den platsen är det bara fantasin som sätter gränser hur du vill kommunicera med dina kunder. Här har företagen börjat förstå och utnyttja detta faktum.
Ett bra exempel är numera Vingresor som arbetar aktivt både på Twitter, Facebook, egen reseblogg för att vara kundtjänst där kunderna är. Varför jag skriver numera beror på att Ving helt ignorerade missnöjesbloggen som toppade sökningen ”Ving” på Google tidigare. Vings enda svar på det var att under en tid döpa om sig till Vingresor. Idag ser det helt annorlunda ut för Vingresor som jobbat upp sig till en anständig nivå. Vad jag kan tycka är tråkigt är att alla företag inte tar sitt eget varumärke på allvar där det gäller.